Terug in de schoolbanken.

(Bijna) precies tien jaar geleden sloot ik mijn opleiding HBO Communicatie af aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. In augustus 2010 liep ik als 21-jarige, gewapend met een diploma en een gezonde dosis ambitie, voor het laatst door de draaideur van de Ruitenberglaan 31. Dacht ik… Want begin deze maand parkeerde ik mijn auto weer voor de Faculteit Economie en Management in Arnhem.

Het voelt als vanouds. Tien jaar is lang, en toch ook weer niet. Ik heb destijds met enorm veel plezier gestudeerd en er komen dan ook voornamelijk goede herinneringen bovendrijven als ik weer door dezelfde gangen loop. Ik maak zélfs weer gebruik van mijn ‘oude’ vertrouwde studentnummer, waarbij ook mijn oude wachtwoord nog functioneert. Alsof ik nooit ben weggeweest.

De komende maanden volg ik de opleiding Contentmarketing en -Strategie. Enerzijds omdat ik had verwacht daar als startende ondernemer mooi tijd voor te hebben (haha… niet dus) en anderzijds omdat ik graag mijn kennis verbreed. Op basis van ervaring en gevoel kom ik een heel eind, maar een theoretisch kader leek me hier een goede aanvulling op.

Inmiddels heb ik twee colleges achter de rug. En ondanks dat tijd een ‘dingetje’ blijkt, is het de energie die ik ervan krijg dubbel en dwars waard. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere de buyer en costumer journey, persona’s, de effecten van content op je brein, social media monitoring, videomarketing, digital marketing, KPI’s en accountability, content en communities, marketing automation, planning en strategie. Heel veel dus! En allemaal interessant!

In juni mag ik hopelijk opnieuw met een diploma én een onverminderde dosis ambitie het pand uitlopen. Deze keer aangevuld met tien jaar werk- en levenservaring en de wetenschap dat je nooit weet of het de laatste keer was.